Kantelun käsittely ja tiedusteluun vastaaminen
- Keywords
- Hallintokantelu, Hallintolaki, Käsittely, Vastaus
- Year of case
- 2017
- Date of Issue
- Register number
- OKV/1008/1/2016
- Resolved by
- Apulaisoikeuskanslerin sijainen
Kantelija arvosteli Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (Valvira) menettelyä asiansa käsittelyvaihetta koskeneeseen tiedusteluun vastaamisessa.
Valvira oli siirtänyt kantelijan kantelun kaupungin sosiaalitoimen käsiteltäväksi muistutuksena. Kaupungin muistutusvastauksen saavuttua Valvirassa oli arvioitu, ettei siitä ilmennyt sen toimenpiteitä edellyttäviä seikkoja. Kantelija oli tämän jälkeen Valviralle lähettämissään sähköpostiviesteissä pyytänyt niissä esittämillään perusteilla, että Valvira pyytää kaupunkia täydentämään muistutusvastaustaan. Hän oli myöhemmin sähköpostiviestitse tiedustellut Valviralta asian käsittelyn vaihetta saamatta tiedusteluunsa kuitenkaan vastausta.
Valviran antaman selvityksen mukaan vastaus kantelijan sähköpostiviesteihin oli jäänyt epähuomiossa antamatta. Valvirasta oli apulaisoikeuskanslerin sijaisen asiaa koskeneen selvityspyynnön saavuttua pahoiteltu kantelijalle vastauksen viivästymistä ja ilmoitettu, ettei hänen viesteissään tarkoittamansa asia antanut aihetta toimenpiteisiin.
Apulaisoikeuskanslerin sijainen totesi, että kantelijan ensiksi mainittuja sähköpostiviestejä oli perusteltua pitää hallintolaissa tarkoitettuna hallintokanteluna. Jos kantelun johdosta ei ole aihetta ryhtyä toimenpiteisiin, tulee siitä hallintolain mukaan ilmoittaa kantelun tekijälle. Apulaisoikeuskanslerin sijainen tulkitsi Valviran asiasta antamaa selvitystä niin, että kantelijan sähköpostiviesteihin ei ilman edellä mainittua laillisuusvalvonnallista herätettä olisi lainkaan vastattu. Hän totesi ratkaisussaan lisäksi, että hallintokantelua käsittelevän valvontaviranomaisen velvollisuuksiin kuuluu vastata hallintokantelun käsittelyn vaihetta ja aikataulua koskeviin tiedusteluihin. Valvira oli asiassa laiminlyönyt mainitun velvollisuutensa.
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston huomiota velvollisuuteen vastata kantelun tekijän asian käsittelyä koskeviin asiallisiin tiedusteluihin ja ilmoittaa kantelun tekijälle, jos kantelun johdosta ei ole aihetta ryhtyä toimenpiteisiin.