Go to front page
Chancellor of Justice

27.5.2010

Chancellor of Justice

Decisions of the Chancellor of Justice and the Deputy Chancellor of Justice

Tiedusteluun vastaaminen

Keywords
Kuluttajansuoja, Käsittelyaika, Vastaus
Year of case
2010
Date of Issue
Register number
OKV/1213/1/2008
Resolved by
Apulaisoikeuskanslerin sijainen

Kuluttajavirastoon oli toimitettu ilmoituskirje, jonka käsittelyn ajankohtaa kantelija tiedusteli muutamaa päivää myöhemmin toimittamassaan kirjoituksessa. Kantelijalle oli ilmoituksen saapumisen jälkeisenä päivänä lähetetty vakiovastaus, jossa selostettiin Kuluttajaviraston toimintatapoja ja toimivaltaa. Käsittelyaikaa koskevaan erilliseen tiedusteluun ei kuitenkaan ollut vastattu mitään, vaan kirje oli kirjattu lisätiedusteluksi alkuperäiseen ilmoitukseen. Pyynnön huomiointi ja vastaaminen oli jäänyt esittelijälle, ja tiedusteluun oli epähuomiossa jäänyt vastaamatta. Kuluttajavirasto ilmoitti oikeuskanslerille antamassaan selvityksessä muuttaneensa vastaamismenettelyään siten, että käsittelyaikaa koskeviin tiedusteluihin vastataan jatkossa kirjaamosta samalla kun asia merkitään diaariin. Kun Kuluttajavirasto oli käytäntöään muuttamalla pyrkinyt varmistamaan, että asiakas jatkossa saisi viipymättä vastauksen ja arvion käsittelyaikaa koskevana tiedusteluunsa, ei kantelu antanut aihetta muuhun kuin että päätös lähetettiin Kuluttajavirastolle tiedoksi.

Hallintolain 8 §

Top of page