Go to front page
Chancellor of Justice

18.5.2009

Chancellor of Justice

Decisions of the Chancellor of Justice and the Deputy Chancellor of Justice

Kirjeeseen vastaaminen

Keywords
Kirjeeseen vastaaminen, Hyvä hallinto, Palveluperiaate
Year of case
2009
Date of Issue
Register number
OKV/167/1/2007
Resolved by
Oikeuskansleri

Kirjoituksessa oli kanneltu siitä, ettei kantelija ollut saanut vastausta opetusministerille lähettämiinsä kirjeisiin valtionavustuksen maksamista koskevassa asiassa.

Hankitun selvityksen mukaan valtioneuvoston kanslian opetusministeriön käsiteltäväksi siirtämään, kantelijan pääministerille osoittamaan kirjeeseen vastaaminen oli opetusministeriössä kestänyt noin kolme vuotta ja kolme kuukautta. Kahteen kantelijan sittemmin opetusministeriöön saapuneeseen kirjeeseen oli vastattu kumpaankin noin kuukauden kuluessa niiden saapumisesta.

Valtioneuvoston kanslian opetusministeriön käsiteltäväksi siirtämän kirjeen osalta oikeuskansleri on kiinnittänyt opetusministeriön huomiota hyvän hallinnon vaatimuksiin kirjeisiin vastaamisessa.

Kansalaiskirjeiden osalta on pyrittävä selvittämään niiden luonne ja tarkoitus. Silloin kun kysymyksessä on selvästi valtioneuvostolle, ministeriölle tai muulle viranomaiselle kuuluva virka-asia, se tulee siirtää käsiteltäväksi toimivaltaiselle ministeriölle tai muulle hallintoviranomaiselle. Hyvään hallintotapaan kuuluva palveluperiaate edellyttää, että viranomaisen toimialaan ja tehtäviin liittyviin asiallisiin kirjeisiin ja tiedusteluihin vastataan kohtuullisessa ajassa.

PeL 21 §
HallintoL 7 §

Top of page