Finlex - Till startsidan
Finlands författningssamling

1193/2001

Finlands författningssamling

Författningarna i Finlands författningssamling både i textform och som tryckoptimerade pdf-filer

Statsrådets förordning om grunderna för bedömning av social ändamålsenlighet och ekonomiskt behov i fråga om vissa tidigare beviljade ägarbostadslån

Typ av författning
Förordning
Meddelats
Uppdaterad författning
1193/2001
Ursprunglig publikation
Häfte 163/2001 (Publicerad 13.12.2001)

Den ursprungliga författningens text

I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.

I enlighet med statsrådets beslut, fattat på föredragning från miljöministeriet, föreskrivs med stöd av 5 § 1 mom. aravalagen av den 17 december 1993 (1189/1993), sådant det lyder i lag 728/1998:

1 § Tillämpningsområde

Social ändamålsenlighet och ekonomiskt behov som avses i 5 § 1 mom. aravalagen (1189/1993) skall bedömas på det sätt som bestäms i denna förordning.

Förordningen tillämpas på överföring av följande lån:

1)

bostadslån som beviljats före 1991,

2)

aravalån som beviljats före 1997,

3)

sådana i 7 § 2 mom. aravalagen avsedda lån för anskaffning av bostadsaktier vilka beviljas för inlösen av bostad (inlösningslån) , som beviljats före 1996,

4)

sådana ombyggnadslån för egnahemshus som beviljats före 1997, samt

5)

sådana långfristiga grundförbättringslån som beviljats enligt lagen om grundförbättring av bostäder (34/1979).

Förordningen tillämpas också vid justering av nivån på annuiteten för aravalån som beviljats åren 1991-1995 samt vid ändring av ett i 2 mom. 5 punkten avsett lån till ett bidrag.

2 § Grunderna för stöd för ägarbostadslån

Såsom grund för beviljande av stöd för ägarbostadslån skall anses det i ansökningen nämnda hushållets bostadsbehov, förmögenhet och inkomster.

3 § Bostadsbehov

Vid bedömning av bostadsbehovet skall särskilt beaktas hushållets bostadssituation och hur brådskande behovet av att förbättra denna är samt hushållets storlek och åldersstruktur.

4 § Förmögenhet

Såsom förmögenhet skall beaktas hushållets sammanlagda förmögenhet, om värdet av förmögenheten inte är ringa eller om förmögenheten inte är nödvändig för att någon medlem av hushållet skall få en skälig utkomst av närings- eller yrkesutövning.

Stöd får inte beviljas om hushållet har förmögenhet, som skall beaktas, i en sådan omfattning att hushållet utan statens stöd förmår anskaffa en bostad som motsvarar dess behov eller bygga om sin bostad. I övrigt beaktas förmögenheten såsom en faktor som påverkar lånebeloppet.

5 § Inkomster och avdrag från dem

När hushållets inkomster fastställs skall beaktas de till hushållet hörande personernas fasta inkomster uträknade per månad (månadsinkomsterna) . Till inkomster räknas dock inte bostadsbidrag eller inkomster som avses i 1 § förordningen om bostadsbidrag (949/1993).

Från hushållets månadsinkomster avdras:

1)

340 euro för varje till hushållet hörande barn som inte har fyllt aderton år före utgången av det kalenderår, under vilket stöd som avses i denna förordning söks,

2)

sådant underhållsbidrag för barn som betalas enligt domstols beslut eller vederbörligt skriftligt avtal, och

3)

två procent av beloppet av hushållets obetalda statsgaranterade studielån.

Om hushållet består av flera än en inkomsttagare, avdras 670 euro från vars och ens månadsinkomst, med undantag av inkomsten för den som förtjänar mest. Från en persons inkomster avdras det lönetillägg som personen erhåller för skiftarbete upp till 170 euro.

6 § Maximiinkomsttabeller för beviljande av stöd

Om det sökande hushållets månadsinkomster efter de avdrag som avses i 5 § 2 och 3 mom. inte överstiger maximibeloppen enligt följande tabell, kan till den sökande föras över:

1)

ett före 1991 beviljat bostadslån enligt låneandelsprocenten i tabellen,

2)

ett före 1996 beviljat aravalån enligt annuitetens nivå i tabellen, eller

3)

ett år 1996 beviljat aravalån, ett grundförbättringslån för egnahemshus eller ett före år 1996 beviljat inlösningslån enligt de högsta gränserna i tabellen, som följer:

Antal personer

1

2

3

4

5

6

Låneandelsprocent

Annuitetens nivå

2 090

2 540

2 720

3 060

3 400

3 630

10-30

högsta

1 670

1 980

2 120

2 390

2 650

2 830

35-45

mellersta

1 460

1 680

1 800

2 020

2 240

2 400

50-60

lägsta

I Esbo, Helsingfors, Träskända, Grankulla, Kervo, Kyrkslätt, Nurmijärvi, Sibbo, Tusby, Vanda och Vichtis tillämpas dock med avvikelse från tabellen i 1 mom. följande maximibelopp för inkomsterna:

Antal personer

1

2

3

4

5

6

Låneandelsprocent

Annuitetens nivå

2 320

2 940

3 260

3 650

4 050

4 360

10-30

högsta

1 860

2 290

2 540

2 850

3 160

3 400

35-45

mellersta

1 620

1 940

2 150

2 410

2 670

2 880

50-60

lägsta

7 § Maximiinkomsttabell för ombildande av ett långfristigt grundförbättringslån till lån av understödstyp

Vid ombildande av ett långfristigt grundförbättringslån som beviljats eller överförts med stöd av lagen om grundförbättring av bostäder tillämpas, dock utan de avdrag som nämns i 5 § 2 och 3 mom., följande maximibelopp för inkomsterna:

Antal personer

1

2

3

4

870

1 550

2 070

2 640

8 § Tillämpningen av maximiinkomsttabellerna

Hör till hushållet flera än sex personer eller, vid ombildande av ett långfristigt grundförbättringslån till lån av understödstyp, flera än fyra personer, höjs maximibeloppen för inkomsterna enligt 6 och 7 § med 170 euro för varje tillägsperson.

9 § Utrymmesstandard

Bostaden skall vara av skälig storlek i förhållande till hushållets storlek och åldersstruktur. Då skäligheten bestäms skall även efterfrågan och utbudet på olika slags bostäder på orten beaktas.

10 § Förändringar i nivån på annuiteten under lånetiden

Nivån på annuiteten för aravalån som beviljats mellan den 1 januari 1991 och den 31 december 1995 kan i samband med den femte årliga justeringen av annuiteten justeras enligt följande:

1)

om hushållet i enlighet med 5 § definierade inkomster inte överstiger de i 6 § angivna maximiinkomsterna, som motsvarar den lägsta nivån på annuiteten, kan det beslutas att nivån på annuiteten för den lägsta nivån inte höjs, eller

2)

om hushållets inkomster inte överstiger maximiinkomsterna motsvarande den mellersta nivån på annuiteten, kan det beslutas att annuiteten för den lägsta nivån höjs till den mellersta nivån eller att nivån på annuiteten för den mellersta nivån inte höjs.

I samband med den tionde årliga justeringen av annuiteten kan dess nivå justeras så, att en annuitet på lägsta nivån höjs bara till den mellersta nivån, eller att en annuitet på mellersta nivån inte höjs, om hushållets inkomster inte går över de maximiinkomster som motsvarar den mellersta nivån på annuiteten.

En höjning av nivån på annuiteten uppskjuts inte, om hushållet med undantag av den bostad som är i hushållets eget bruk har förmögenhet i en sådan omfattning att hushållet rimligen kan antas klara sig utan att en höjning av nivån på annuiteten skjuts upp.

Har låntagarens förmåga att sköta aravalånet efter att lånet beviljats eller överförts permanent försämrats på ett väsentligt sätt på grund av låntagarens handikapp, långvariga arbetslöshet eller någon annan med dessa jämförbar orsak, kan nivån på annuiteten i enlighet med de grunder som föreskrivs i 3 kap. aravaförordningen (1587/1993) sänkas till en nivå som motsvarar de inkomster som skulle berättiga låntagaren till ägarbostadsaravalån som överförs.

11 § Ikraftträdande

Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2002.

Helsingfors den 5 december 2001

Minister Suvi-Anne SiimesÖverinspektör Jorma Pietiläinen

Till början av sidan