Förordning om ändring av lotsningsförordningen
- Typ av författning
- Förordning
- Meddelats
Den ursprungliga författningens text
I de ursprungliga författningstexterna görs inga ändringar eller rättelser. Ändringarna och rättelserna syns i de uppdaterade författningarna och i pdf-versionerna av författningssamlingen.
På föredragning av ministern för handläggning av ärenden som hör till handels- och industriministeriets verksamhetsområde
ändras i lotsningsförordningen av den 5 december 1957 ( 393/57 ) 2,3, 16 och 28 §§, 29 § 1 mom. 2 punkten, 39 § och 56 § 2 mom., av dessa lagrum 3 § sådan den lyder delvis ändrad genom förordning av den 30 januari 1959 (28/59) och förordning av den 23 januari 1970 (62/70) och 39 § sådan den lyder i förordning av den 29 augusti 1980 (627/80), samt
fogas till förordningen en ny 3 a § och till 8 § ett nytt 3 mom., som följer:
2 §
Utländskt handelsfartyg, örlogsfartyg och administrationsfattyg skall i finska farvatten anlita statslots i enlighet med stadgandena i denna förordning.
3 §
Finskt handelsfartyg skall i finska farvatten anlita statslots i enlighet med stadgandena i denna förordning, när
fartyg, vars nettodräktighet överstiger 1 000 registerton, avgår till eller ankommer från utlandet, eller
fartyg som bulklast transporterar för miljön farlig gas, olja eller annan last i skärgården eller i inre farvatten.
Sjöfartsstyrelsen kan bevilja befrielse från ovan i 1 mom. 1 punkten nämnda skyldighet att anlita lots, för fartyg, vars nettodräktighet är högst 5 000 registerton, om befälhavaren innehar linjelotsbrev.
Fartyg, som idkar regelbunden passagerartrafik mellan Finland och Sverige, är befriat från ovan i 1 mom. nämnda skyldighet att anlita lots på sin regelbundna rutt, om ombord finns en linjelots, som godkänts av sjöfartsstyrelsen.
Sjöfartsstyrelsen kan även i andra än i 1 mom. avsedda fall föreskriva att en namngiven befälhavare eller ett visst fartyg skall anlita lots, då särskilt skäl därtill föreligger.
3 a §
Tankfartyg, vars nettodräktighet överstiger 5 000 registerton, skall anlita samtidigt två lotsar, om fartyget transporterar för miljön farlig olja, gas eller annan last. Detta gäller dock inte fartyg som har ett dubbelbotten som sträcker sig under och till sidorna av alla lastrankar samt vingtankar då i dessa utrymmen inte transporteras ovannämnda produkter.
8 §
Om östersjölotsar är stadgat särskilt.
16 §
Vid lotsning skall lots bära fastställd uniform och ha med sig:
lotsens personkort,
områdets sjökort,
lotsningstaxa och förteckning över lotsningsdistanserna,
pärm för lotsningsräkningar samt
blanketter för anmälan om sjöolycka.
28 §
Lots är skyldig att bistå tullverket vid tullkontrollen av utrikessjöfart i enlighet med stadganden och bestämmelser därom.
Om lots på grund av färdavbrott måste lämna fartyget under pågående lotsning, skall han meddela detta till närmaste tull- eller sjöbevakningsmyndighet.
Lots skall även övervaka att stadganden och bestämmelser om förhindrande av vattnens förorening, förorsakad av fartyg efterlevs och vid behov rapportera om sina iakttagelser i enlighet med sjöfartsstyrelsens direktiv.
29 §
för bogserare, fartyg eller farkost som bogseras ävensom för skjutbogserenhet erläggs lotsningsavgift enligt kombinationens sammanlagda nettodräktighet.
39 §
För lotstjänstgöring på finska staten tillhörigt fartyg, som befinner sig på kryssning eller bevakningsfärd eller annan därmed jämförbar färd, erläggs inte i 29 § avsedd lotsningsavgift. Avgift erläggs inte heller för tjänstgöring på utländskt örlogsfartyg eller administrationsfartyg under besök som det avlägger i Finland.
56 §
Sjöfartsstyrelsen kan i fråga om ett visst fartyg eller resor av vissa slag i enskilt fall bevilja lättnad från skyldigheten att anlita lots, då särskilda skäl därtill föreligger.
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 1985.
Helsingfors den 21 december 1984
Republikens President MAUNO KOIVISTOMinister Jermu Laine