Maahanmuuttajia koskevien tietojen käsittelystä kunnassa
- Asiasanat
- kuntasektori, henkilötiedot
- Tapausvuosi
- 2010
- Antopäivä
- Diaarinumero
- 1804/41/2010
- Säädösperusta
- Henkilötietolain mukainen päätös
Tietosuojavaltuutetun kannanotto 1.11.2010
ASIA
Kunta saa korvausta valtiolta pakolaisten järjestämisestä aiheutuvista kuluista Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti. Sosiaalitoimi on avannut talousarviossaan omat kustannuspaikat pakolaisten aiheuttamille sosiaaliturvamenoille jotta kunta voi laskuttaa ELY-keskukselta pääsääntöisesti kolmen vuoden ajalta syntyneet kustannukset mm. toimeentulotuen ja sairauskulujen osalta.
Kunta tiedusteli tietosuojavaltuutetulta, onko sen mahdollista muodostaa mainitun kolmen vuoden määräajan umpeuduttua henkilötietolain mukainen henkilörekisteri tai muu tiedosto, johon merkittäisiin pakolaisille myönnettävä laskennallinen ja täydentävä toimeentulotuki esimerkiksi kansallisuuksittain. Voiko kunta ylläpitää erillisiä tiedostoja pakolaisten käyttämistä kunnallisista palveluista, jotka koskevat esimerkiksi neuvola- ja lääkärikäyntejä, erikoissairaanhoidon palveluita jne.? Tietojen käyttötarkoitus olisi se, että palvelujen käytöstä aiheutuvat kustannukset voitaisiin laskea nykyistä tarkemmin. Kysymys on maahanmuutosta aiheutuvien todellisten kustannusten selvittämisestä. Tämä edellyttäisi palveluja ja toimenpiteitä kattavia asiakaskohtaisia rekisteröintijärjestelmiä ja tietojen yhdistämistä henkilötunnuksen avulla. Maahanmuuttaja- ja pakolaistaustan selvittäminen asiointitilanteessa olisi melkoisen haasteellista eikä se säädösten mukaan liene mahdollista. Oleskeluluvan saaneista pakolaisista tulee kuntaan muuton jälkeen tavallisia kuntalaisia, jotka käyttävät palveluja samoin kuin muutkin kuntalaiset. Kunta lähetti vielä tarkentavia kysymyksiä, jotka näkyvät tietosuojavaltuutetun vastauksessa.
TIETOSUOJAVALTUUTETUN KANNANOTTO
Henkilötietojen käsittelyä koskevia säännöksiä ja maahanmuuttajia koskevien tietojen käsittely
Henkilötietolaissa säädetään niistä edellytyksistä, joilla henkilötietoja voidaan kerätä ja muutoin käsitellä. Henkilötietolakia tulee sen 2 §:n mukaan henkilötietoja käsiteltäessä noudattaa, jollei muualla laissa toisin säädetä.
Esimerkiksi kirjanpitoa koskevat säännökset ovat erityislainsäädäntöä, joita tulee kirjanpidon osalta soveltaa. Tietosuojavaltuutetun toimivaltaan ei kuulu ottaa kantaa niiden soveltamiseen, koska tietosuojavaltuutettu ohjaa ja valvoo vain henkilötietolaissa tarkoitettua henkilötietojen käsittelyä.
Henkilötietolain 1 §:n mukaan kyseisen lain tarkoituksena on mm. toteuttaa yksityiselämän suojaa ja muita yksityisyyden suojaa turvaavia perusoikeuksia henkilötietoja käsiteltäessä.
Vähemmistövaltuutettu totesi kunnalle antamassaan vastauksessa, että ainoastaan pakolaisia koskevien arkaluonteisten tietojen rekisteröinti kolmen vuoden asumisajan jälkeen on syrjivää. Vähemmistövaltuutettu viittasi myös viranomaisen velvollisuuteen edistää etnistä yhdenvertaisuutta.
Tietosuojavaltuutettu katsoo, että asiaa ei tule arvioida yksinomaan henkilötietojen käsittelyä koskevien säännösten kannalta. Asiassa tulee ottaa huomioon myös vähemmistövaltuutetun esittämät näkökohdat ja säännökset ja mahdollinen muu lainsäädäntö.
Henkilötietolain 6 §:n mukaan henkilötietojen käsittelyn tulee olla asiallisesti perusteltua rekisterinpitäjän toiminnan kannalta.
Saman lain 3 §:n mukaan henkilörekisterillä tarkoitetaan käyttötarkoituksensa vuoksi yhteenkuuluvista merkinnöistä muodostuvaa henkilötietoja sisältävää tietojoukkoa, jota käsitellään osin tai kokonaan automaattisen tietojenkäsittelyn avulla taikka joka on järjestetty kortistoksi, luetteloksi tai muulla näihin verrattavalla tavalla siten, että tiettyä henkilöä koskeva tiedot voidaan löytää helposti ja kohtuuttomitta kustannuksitta.
Kunnallisessa sosiaalihuollossa henkilörekisterien rekisterinpitäjänä toimii sosiaalihuollosta vastaava toimielin ja terveydenhuollossa terveydenhuollon toimintayksikkö, esimerkiksi terveyskeskus. Sosiaalihuollossa syntyy eri sosiaalihuollon palveluissa useita eri henkilörekistereitä, kuten päivähoidon rekisteri, toimeentulotuen rekisteri jne. Terveyskeskuksessa puolestaan syntyy potilastiedoista potilasrekisteri. Rekistereillä on erilaiset käyttötarkoitukset eikä niitä saa yhdist keskenään. Siten
henkilön saamia erilaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja tai muita kunnan palveluja koskevien tietojen kerääminen samaan rekisteriin ei ole henkilötietolain mukaan mahdollista olipa sitten kyse maahanmuuttajista tai muista kunnan asukkaista.
Kyse on eri rekistereissä olevissa tiedoista ja eri rekisterinpitäjien tiedoista, joita ei ole lainmukaista yhdistää keskenään.
Henkilötietolain 9 §:n mukaan kuhunkin rekisteriin saa kerätä ja tallettaa vain sellaisia tietoja, jotka ovat tarpeellisia tietojen käsittelyn tarkoituksen kannalta kuten esimerkiksi kyseessä olevan palvelun antamiseksi. Saman lain 11 §:n mukaan arkaluonteisten henkilötietojen käsittely on pääsääntöisesti kielletty. Arkaluonteisina tietoina pidetään mm. tietoja, jotka kuvaavat henkilön rotua ja etnistä alkuperää, terveydentilaa ja sairautta sekä sosiaalihuollon tarvetta tai hänen saamiaan sosiaalihuollon etuisuuksia.
Saman lain 12 §:ssä säädetään niistä poikkeuksista, jolloin tällaisia tietoja kuitenkin saadaan kerätä ja käsitellä. Niitä saadaan käsitellä mm. silloin, jos käsittelystä säädetään laissa tai jos se johtuu välittömästi rekisterinpitäjälle laissa säädetystä tehtävästä. Saman lainkohdan mukaan terveydenhuollon toimintayksikkö tai terveydenhuollon ammattihenkilö saa käsitellä näiden tässä toiminnassa saamia tietoja mm. potilaan terveydentilasta, sairaudesta, hoitotoimenpiteistä ja muita hoidon kannalta välttämättömiä arkaluonteisiakin tietoja. Sosiaalihuollon viranomainen saa käsitellä toiminnassaan saamia tietoja asiakkaan sosiaalihuollon tarpeesta ja hänen saamistaan sosiaalihuollon etuuksista sekä muita rekisteröidyn huollon kannalta välttämättömiä arkaluonteisiakin tietoja.
Tietosuojavaltuutettu katsoo, että tiedot maahanmuuttajan kansalaisuudesta ja pakolaisuudesta ovat yleensä tietoja, jotka kuvaavat henkilön rotua tai etnistä alkuperää ja ovat siten henkilötietolain tarkoittamia arkaluonteisia henkilötietoja. Niiden kerääminen on pääsääntöisesti kielletty. Niitä saa kerätä ja muutoin käsitellä vain henkilötietolaissa säädetyillä poikkeusperusteilla.
Tietosuojavaltuutettu katsoo, että lain mukaiset edellytykset maahanmuuttajien saamia palveluja koskevien tietojen rekisteröintiin valtionavustuksen hakemista varten ovat olemassa niin kauan, pääsääntöisesti kolme vuotta, kuin kunta voi saada erityistä valtionavustusta maahanmuuttajille annetuista palveluista. Avustuksen saaminen ja hakeminen perustuu erityislainsäädäntöön.
Muutoin kunkin palvelun yhteydessä maahanmuuttajan kansalaisuutta ja pakolaisuutta koskevia tietoja voidaan kerätä ja tallettaa rekisteriin vain silloin, jos se on tarpeen kyseessä olevan palvelun antamiseksi.
Maahanmuuttajia koskevien tietojen käsittelyssä tulee siten ottaa huomioon henkilötietolain mukainen tarpeellisuusvaatimus ihan samalla tavalla kuin muidenkin kunnan asukkaiden kohdalla.
1. kysymys:
Sosiaali- ja terveyspalvelukeskuksen tulosalueelle "Aikuissosiaalityö ja toimeentulotuki" on perustettu erityinen kustannuspaikka "Pakolaisten eril. kustannukset". Kustannuspaikalle on kirjattu sosiaalitoimessa turvapaikanhakijoista aiheutuvat kustannukset sekä ELY:stä niihin saadut korvaukset. Voitaisiinko esimerkiksi turvapaikanhakijoiden terveystarkastuksista aiheutuneet laskennalliset kulut kirjata samalle kustannuspaikalle?
Tietosuojavaltuutetun vastaus:
Mikäli mainittuun kustannuspaikkaan kerätään vain summatason tietoja aiheutuneista kuluista ilman henkilötietoja, niin henkilötietolain kannalta ei ole estettä myös terveystarkastuksista aiheutuneiden kulutietojen kirjaamiseen kyseessä olevaan kustannuspaikkaan siltä ajalta kun kustannuksiin saadaan erityiskorvausta valtiolta.
2. kysymys:
Voiko kaupunki esimerkiksi luottamusmiehen tiedusteluun antamassaan vastauksessa kertoa yleisellä tasolla siitä, minkälaisia erityispalveluja pakolaisille eri kunnan toimialoilla tarjotaan, paljonko pakolaisia on niiden piirissä ja paljonko niistä on aiheutunut kuluja ja paljonko niihin saadaan korvausta valtiolta? Voiko vastaukseen sisältyä myös sosiaali- ja terveystointa, keskushallintoa, nuorisotointa ja hankkeita koskeva taulukko, josta ilmenee ELY-keskukselta haetut korvaukset (tulot) ja menot? Voidaanko tällaista menettelyä pitää tietosuojalainsäädännön kannalta oikeana?
Tietosuojavaltuutetun vastaus:
Koska kyse on maahanmuuttajista, joiden osalta valtio maksaa vielä erityistukea, joudutaan heitä koskevat tiedot myös keräämään tuen hakemista varten. Jos taulukosta ei ilmene yksittäisiä maahanmuuttajia koskevia tietoja, vaan ainoastaan rahankulutusta kuvaavia summia, on kyse tilastotason tiedoista. Henkilötietolainsäädäntö ei estä tämänkaltaisten tilastotasoisten tietojen kertomista, joista yksittäiset henkilöt eivät ole tunnistettavissa. Tilastot ja yhteenvedot tulee kuitenkin muodostaa sellaisten tietojen pohjalta, joita on laillisesti saanut kerätä ja jotka ovat alkuaan olleet tarpeellisia esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen antamisessa tai valtionavustusta haettaessa. Koska alkuvaiheessa, pääsääntöisesti kolme vuotta, pakolaisuutta koskeva tieto joudutaan keräämään valtionavustuksen hakemista varten, voidaan näistä tiedoista laatia myös tilastollisia yhteenvetoja eri palvelujen osalta.
Maahanmuuttajia koskevien tietojen kerääminen ja käsittely valtion maksaman erityistuen päättymisen jälkeen
Tietosuojavaltuutettu arvioi mahdollisuuksia maahanmuuttajia koskevien tietojen keräämiseen ja käsittelyyn valtion maksaman erityistuen päättymisen jälkeen edellä mainittujen säännösten pohjalta sekä vastaa esitettyihin tarkentaviin kysymyksiin.
3. kysymys: Kaupunkia on pyydetty antamaan tarkempaa selvitystä toimeentulotuen myöntämisestä aiheutuneista kuluista, erityisesti ns. harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta aiheutuneista kuluista. On lähdetty siitä, että viranhaltijat voisivat kerätä pyydetyt tiedot ja luottamushenkilöt saisivat tiedoista yhteenvedon. Voiko kaupunki antaa tietoja harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta eri väestöryhmien osalta kolme vuotta kestävän kotoutumisvaiheen jälkeen? Voiko kaupunki kerät tietoja esimerkiksi eri väestöryhmille annettavasta tavanomaisesta toimeentulotuesta tai muusta sosiaalituesta tai näihin verrattavissa olevista tuista kotouttamisen jälkeen.
Tietosuojavaltuutetun vastaus:
Toimeentulotuen asiakasrekisteriin voidaan henkilötietolain 9 §:n mukaisesti kerätä ja tallettaa asiakkaista vain sellaisia tietoja, jotka ovat tarpeellisia toimeentulotuen tarpeen arvioimiseksi ja toimeentulotuen myöntämiseksi . Henkilön rotua tai etnistä alkuperää kuvaavat tiedot ovat henkilötietolain tarkoittamia arkaluonteisia tietoja, joita tulee tallettaa sosiaalihuollon rekisteriin vain silloin kuin ne ovat välttämättömiä palvelun antamiseksi tai palvelun tarpeen arvioimiseksi.
Niissäkin tapauksissa, joissa edellä mainitun tiedon on saanut rekisteriin laillisesti tallettaa, tulee arvioida, minkälaisten tietojen osalta tilastollisten tietojen esittäminen on laillista. Henkilötietolaki ei kuitenkaan estä tilastollisten tietojen esittämistä. Tilastollisista tiedoista yksittäiset henkilöt eivät saa olla tunnistettavissa.
4. kysymys: Missä määrin ELY-keskukselle lähetettävät kululaskelmat ovat julkisia? Kaupunki pitää niitä julkisina. Sosiaalitoimi on avannut talousarviossaan oman kustannuspaikan pakolaisten aiheuttamille sosiaaliturvamenoille.
Tietosuojavaltuutetun vastaus: Tietosuojavaltuutetun tiedossa ei ole, minkälaisia tietoja kululaskelmat sisältävät. Tietosuojavaltuutetun toimivaltaan ei muutoinkaan kuulu ottaa kantaa siihen, onko jokin tieto julkinen vai ei. Tietosuojavaltuutettu totesi kuitenkin, että sosiaalihuollon asiakastiedot ja terveydenhuollon potilastiedot ovat salassa pidettäviä. Mikäli laskelmasta paljastuu yksittäisen henkilön potilassuhde tai sosiaalihuollon asiakassuhde, on se tältä osin salainen. Lisäksi viranomaisten toiminnan julkisuutta koskevan lain 24 §:ssä on säännöksiä siitä, mitkä viranomaisten tiedot ovat salassa pidettäviä.
5. kysymys: Olisiko olemassa perusteita laillisesti tilastoida pakolaisten käyttämiä erilaisia palveluita ja voiko kaupunki kerätä eri väestöryhmien osalta tietoja eri palvelutilanteissa kuten uimahallikäynnit ja vastaavat vapaa-ajan palvelut, terveyspalvelut jne. Voisiko perusteena olla esimerkiksi palvelutarpeen arviointi ja mikä olisi tällä tavoin kerättävien tietojen julkisuus?
Tietosuojavaltuutetun vastaus:
Henkilötietolain 9 §:n tarpeellisuusvaatimuksen mukaan on sallittua kerätä vain sellaisia henkilötietoja, jotka ovat tarpeellisia kyseessä olevan palvelun tai etuuden antamiseksi eli tietoja, jotka ovat tarpeellisia kyseessä olevien tietojen käsittelyn tarkoituksen kannalta. Esimerkiksi uimahallikäyntien yhteydessä ei yleensä kerätä minkäänlaisia henkilötason tietoja uimahallissa kävijöistä. Useimpien palvelujen yhteydessä tieto siitä, että henkilö on maahanmuuttaja tai pakolainen tai tieto hänen kansalaisuudestaan ei ole tarpeellinen tieto eikä niitä siten myöskään saa kerätä. Myöskään esimerkiksi terveydenhuollossa tällaista tietoa ei saa kerätä, paitsi silloin jos tieto on tarpeellinen sairauden hoitamisen kannalta.
6. kysymys:
Kuntalain 43 § koskee luottamushenkilön tiedonsaantioikeutta. Mikä on sen suhde henkilötietojen luovuttamista koskeviin säännöksiin? Meneekö luottamushenkilön tiedonsaantioikeutta koskeva säännös ohi muun lainsäädännön kuntalain luonteen, kansanvallan toteutumisen tms. syyn vuoksi? Mikä on eri lakien suhde maahanmuuttajia koskevissa asioissa?
Tietosuojavaltuutetun vastaus:
Tietosuojavaltuutettu viittaa asiassa asian vireille saattajan tietosuojavaltuutetulle lähettämään, Kuntaliiton 2.3.2010 laatimaan muistioon. Siinä todetaan, että salassapitosäännökset rajoittavat luottamushenkilön tiedonsaantioikeutta. Toimielimen jäsenenä luottamushenkilöllä on oikeus niihin salassa pidettäviin tietoihin, jotka kuuluvat hänen varsinaisten tehtäviensä hoitamiseen ja joita tarvitaan esimerkiksi päätöksenteon perusteena toimielimen käsiteltävänä olevassa asiassa. Muistion mukaan yksittäisellä toimielimen jäsenellä ei ole oikeutta saada muissa tilanteissa salassa pidettäviä tietoja.
Edellä esitetty koskee myös maahanmuuttajia koskevia asioita. Esimerkiksi silloin jos sosiaalihuollosta vastaava toimielin päättää maahanmuuttajalle myönnettävästä sosiaalihuollon etuudesta, on kyseisen toimielimen jäsenillä oikeus saada asiaan liittyvät salassa pidettävät tiedot päätöksentekoa varten. Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen (KHO 1995 A 23) mukaan sosiaalilautakunnan jäsenellä ei kuitenkaan ole yleistä oikeutta saada tietoja viranhaltijoiden toimeentulotukiratkaisuihin liittyvistä salassa pidettäväksi säädetyistä asiakirjoista.
7. kysymys: Miten pitää suhtautua sellaisiin kysymyksiin vastaamiseen, jotka koskevat sitä, onko kaupunki maksanut maahanmuuttajille jääkaappeja, televisioita, autoja jne.?
Tietosuojavaltuutetun vastaus: Sosiaalihuollon asiakkaan asemaa ja oikeuksia koskevan lain 14 -15 §:ien mukaan sosiaalihuollon asiakirjat, jotka sisältävät tietoja sosiaalihuollon asiakkaasta tai muusta yksityisestä henkilöstä ovat salassa pidettäviä. Niitä ei saa näyttää eikä luovuttaa sivullisille. Kiellettyä on myös asiakirjan salassa pidettävän sisällön paljastaminen tai sellaisen tiedon paljastaminen, joka asiakirjaan merkittynä olisi salassa pidettävä. Laki koskee yhtä lailla maahanmuuttajia kuin muitakin sosiaalihuollon asiakkaita.
Jo pelkkä tieto sosiaalihuollon asiakkuudesta on salassa pidettävä. Siten yksittäisen asiakkaan osalta ei voida kertoa sitä, onko sosiaalitoimi ostanut hänelle esimerkiksi television. Mielestäni tämän kaltaiseen yleiseen kysymykseen olisi parasta vastata, että maahanmuuttajille kustannetaan sosiaalietuuksia samojen säännösten mukaisesti kuin muillekin kuntalaisille. Jos maahanmuuttajat saavat jotain erityisetuuksia, niiden ehdoista voidaan kertoa yleisellä tasolla. Voidaan myös kertoa olemassa olevista säännöksistä ja ohjeista, joiden perusteella päätetään siitä, kustannetaanko henkilölle esimerkiksi auto.
SOVELLETTAVAT SÄÄNNÖKSET
Henkilötietolaki (523/1999) 1 §, 2 §, 3 § 3 k, 6 §, 9 § 1 mom., 11 § 1 k, 4 k, 6 k, 12 § 5 k, 10 k, 12 k
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000) 14-15 §