Yhteydenottopyyntöön vastaaminen viivästyi
- Asiasanat
- Hallintokantelu, Hallintolaki, Hallintomenettely, Hyvä hallinto, Palveluperiaate, Viipyminen
- Tapausvuosi
- 2017
- Antopäivä
- Diaarinumero
- OKV/1853/1/2017
- Ratkaisija
- Apulaisoikeuskansleri
Kantelija oli yrittänyt tavoittaa kanteluasiansa käsittelijää aluehallintovirastossa ja jättänyt tälle yhteydenottopyyntöjä. Viive yhteydenottoihin vastaamisessa oli pisimmillään ollut useita kuukausia. Apulaisoikeuskansleri totesi, että viranomaisella on velvollisuus antaa hallintoasian hoitamiseen liittyvää neuvontaa ja vastata asiointia koskeviin kysymyksiin ja että tämän tulee tapahtua kohtuullisessa ajassa silloinkin, kun neuvontaa ei voida antaa välittömästi yhteydenoton yhteydessä. Kantelijan yhteydenottopyyntöihin vastaaminen ei ollut tapahtunut hyvän hallinnon edellyttämällä tavalla kohtuullisessa ajassa. Menettely ei apulaisoikeuskanslerin mukaan ollut ollut hallintolaissa säädetyn palveluperiaatteen mukaista eikä se täyttänyt hallintolaissa säädetyn neuvonta- ja vastaamisvelvoitteen käytännön toteuttamiselle asetettuja ajallisia vaatimuksia. Apulaisoikeuskansleri kiinnitti aluehallintoviraston huomiota kyseisiin velvoitteisiin.