Finlex - Etusivulle
Valtioneuvoston oikeuskansleri

12.12.2011

Valtioneuvoston oikeuskansleri

Valtioneuvoston oikeuskanslerin ja apulaisoikeuskanslerin ratkaisuja

Hyvän hallinnon vaatimuksista tiedusteluihin vastaamisessa ja asiakirjojen käsittelyssä

Asiasanat
Hyvä hallinto, Vastaus, Käsittely
Tapausvuosi
2011
Antopäivä
Diaarinumero
OKV/715/1/2010
Ratkaisija
Apulaisoikeuskansleri

Yhtiö sai 5.2.2010 päivättyyn kirjeeseen sisältyvään tiedusteluunsa 3.6.2010 päivätyn kirjallisen vastauksen verohallinnon perintäyksiköstä kirjoitettuaan 20.5.2010 samasta asiasta uudelleen yritysverotoimistolle. Kun vastauksen saaminen kesti neljä kuukautta, yhtiö ei saanut asiaansa käsitellyksi lain edellyttämällä tavalla ilman aiheetonta viivytystä.

Yhtiön 5.2.2010 päivätty kirje oli sanotun neljän kuukauden ajan ja sen jälkeenkin vireillä yritysverotoimistossa. Selvityksen mukaan vasta ”kanteluasiaa selvitettäessä” ilmeni yhtiön 20.5.2010 päivätyn kirjeen olemassaolo ja sen käsittelyvaiheet. Apulaisoikeuskanslerin selvityspyyntö saapui leiman mukaan verovirastoon 19.8.2010 ja yritysverotoimisto antoi selvityksen 14.10.2010.

Apulaisoikeuskansleri kiinnitti yritysverotoimiston huomiota hyvän hallinnon vaatimuksiin tiedusteluihin vastaamisessa ja asiakirjojen käsittelyssä. Perustuslain 21 §:ssä perusoikeutena turvattuun hyvään hallintoon kuuluu, että viranomaiselle toimitettuun asialliseen kirjalliseen tiedusteluun vastataan kirjallisesti. Tämän tulee tapahtua ilman aiheetonta viivytystä. Velvoitetta viivytyksettömästä käsittelystä vahvistaa hallintolain 23 §:n 1 momentin säännös. Hyvään hallintoon kuulu myös se, että viranomaisessa asioivan samaa asiaa koskevat kirjeet käsitellään yhdessä. Tätä edellyttää myös hallintolain 7 §:n ja viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 18 §:n 1 momentin 1 kohdan asianmukainen noudattaminen.

Suomen perustusL 21 §
HallintoL 7 §
HallintoL 23 §:n 1 mom.
L viranomaisten toiminnan julkisuudesta 18 §:n 1 mom. 1 k

Sivun alkuun