10.08.2010

Toimeentuloturva - Sähköinen asiointi - Selkeä kielenkäyttö

Sähköisen asiakirjan vastaanottokuittaus

Kantelija oli lähettänyt kunnan sosiaalitoimelle toimeentulotukipäätöksen oikaisuvaatimuksen sähköisesti saamatta siihen vastaanottokuittausta. Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa velvoittaa siihen, että viranomaiselle lähetetyn sähköisen asiakirjan saapumisesta lähetetään viipymättä lähettäjälle vastaanottokuittaus. Tästä syystä apulaisoikeuskansleri kiinnitti huomiota lain asettamaan velvoitteeseen.

Lisäksi kantelijalle lähetetyssä toimeentulotukihakemuksen täydennyspyynnössä oli kehotettu häntä varaamaan aika sosiaalityöntekijän vastaanotolle. Apulaisoikeuskansleri piti sinänsä asianmukaisena sitä, että toimeentulotukiasiakas ohjataan sosiaalityöntekijän vastaanotolle tilanteen selvittämiseksi. Täydennyspyynnöstä käytetystä ilmaisusta ”varattava aika” saattoi kuitenkin saada sen erheellisen kuvan, että sosiaalityöntekijän tapaaminen olisi edellytys toimeentulotuen saamiselle. Tästä syystä hän kiinnitti myös huomiota viranomaisen velvoitteeseen käyttää selkeää ja ymmärrettävää kieltä.

Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa 12 § 1 mom
Hallintolaki 9 §

Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
Finlexin sisällön tuottaa ja sitä ylläpitää Edita Publishing Oy. Oikeusministeriö tai Edita eivät vastaa tietokantojen sisällössä mahdollisesti esiintyvistä virheistä, niiden käytöstä käyttäjälle aiheutuvista välittömistä tai välillisistä vahingoista tai Internet-tietoverkossa esiintyvistä käyttökatkoista tai muista häiriöistä.