Finlex - Etusivulle
Valtioneuvoston oikeuskansleri

27.8.2010

Valtioneuvoston oikeuskansleri

Valtioneuvoston oikeuskanslerin ja apulaisoikeuskanslerin ratkaisuja

Tiedusteluihin vastaaminen

Asiasanat
Hyvä hallinto, Neuvonta, Sähköposti
Tapausvuosi
2010
Antopäivä
Diaarinumero
OKV/174/1/2009
Ratkaisija
Apulaisoikeuskanslerin sijainen

Kaupungin viranhaltija oli ilmoittanut kantelijalle, ettei aio vastata tämän sähköpostiviesteihin, mikäli viestit eivät asiasisällöltään tai laajuudeltaan ole viranomaistoimintaa vaativia. Toinen viranhaltija puolestaan oli ilmoituksensa mukaan siirtänyt asian ympäristötoimen hoidettavaksi, eikä hän katsonut tarpeelliseksi osallistua kantelijan ja ympäristötoimen väliseen keskusteluun. Apulaisoikeuskanslerin sijainen katsoi, että viranomaisen tulee vastata asiakkaan tulkinnanvaraiseenkin yhteydenottoon, jos asiakas selvästi jää odottamaan vastausta. Hyvään hallintoon kuuluu, että myös viranhaltijan henkilökohtaiseen sähköpostiosoitteeseen saapunut viesti kuitataan vastaanotetuksi ja siihen vastataan asian vaatimalla tavalla. Viesti tai sähköinen asiakirja tulee tarvittaessa siirtää oikealle viranhaltijalle tai virastolle. Samalla tulisi huolehtia siitä, että viestin lähettäjä saa tiedon viestin vastaanottamisesta. Menettely jättää kokonaan vastaamatta viestiin ilman ilmoitusta esimerkiksi siitä, että asiakkaan kysymys ei kuulu asianomaisen viranhaltijan toimivaltaan tai tehtäviin sekä siitä, että viesti mahdollisesti siirretään jonkun muun tahon käsiteltäväksi, ei ole hyvän hallinnon mukainen.

Hallintolaki 8 §

Sivun alkuun