Tiedusteluun vastaaminen
- Asiasanat
- Kuluttajansuoja, Käsittelyaika, Vastaus
- Tapausvuosi
- 2010
- Antopäivä
- Diaarinumero
- OKV/1213/1/2008
- Ratkaisija
- Apulaisoikeuskanslerin sijainen
Kuluttajavirastoon oli toimitettu ilmoituskirje, jonka käsittelyn ajankohtaa kantelija tiedusteli muutamaa päivää myöhemmin toimittamassaan kirjoituksessa. Kantelijalle oli ilmoituksen saapumisen jälkeisenä päivänä lähetetty vakiovastaus, jossa selostettiin Kuluttajaviraston toimintatapoja ja toimivaltaa. Käsittelyaikaa koskevaan erilliseen tiedusteluun ei kuitenkaan ollut vastattu mitään, vaan kirje oli kirjattu lisätiedusteluksi alkuperäiseen ilmoitukseen. Pyynnön huomiointi ja vastaaminen oli jäänyt esittelijälle, ja tiedusteluun oli epähuomiossa jäänyt vastaamatta. Kuluttajavirasto ilmoitti oikeuskanslerille antamassaan selvityksessä muuttaneensa vastaamismenettelyään siten, että käsittelyaikaa koskeviin tiedusteluihin vastataan jatkossa kirjaamosta samalla kun asia merkitään diaariin. Kun Kuluttajavirasto oli käytäntöään muuttamalla pyrkinyt varmistamaan, että asiakas jatkossa saisi viipymättä vastauksen ja arvion käsittelyaikaa koskevana tiedusteluunsa, ei kantelu antanut aihetta muuhun kuin että päätös lähetettiin Kuluttajavirastolle tiedoksi.
Hallintolain 8 §