27.05.2010

Kuluttajansuoja - Käsittelyaika - Vastaus

Tiedusteluun vastaaminen

Kuluttajavirastoon oli toimitettu ilmoituskirje, jonka käsittelyn ajankohtaa kantelija tiedusteli muutamaa päivää myöhemmin toimittamassaan kirjoituksessa. Kantelijalle oli ilmoituksen saapumisen jälkeisenä päivänä lähetetty vakiovastaus, jossa selostettiin Kuluttajaviraston toimintatapoja ja toimivaltaa. Käsittelyaikaa koskevaan erilliseen tiedusteluun ei kuitenkaan ollut vastattu mitään, vaan kirje oli kirjattu lisätiedusteluksi alkuperäiseen ilmoitukseen. Pyynnön huomiointi ja vastaaminen oli jäänyt esittelijälle, ja tiedusteluun oli epähuomiossa jäänyt vastaamatta. Kuluttajavirasto ilmoitti oikeuskanslerille antamassaan selvityksessä muuttaneensa vastaamismenettelyään siten, että käsittelyaikaa koskeviin tiedusteluihin vastataan jatkossa kirjaamosta samalla kun asia merkitään diaariin. Kun Kuluttajavirasto oli käytäntöään muuttamalla pyrkinyt varmistamaan, että asiakas jatkossa saisi viipymättä vastauksen ja arvion käsittelyaikaa koskevana tiedusteluunsa, ei kantelu antanut aihetta muuhun kuin että päätös lähetettiin Kuluttajavirastolle tiedoksi.

Hallintolain 8 §

Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
Finlexin sisällön tuottaa ja sitä ylläpitää Edita Publishing Oy. Oikeusministeriö tai Edita eivät vastaa tietokantojen sisällössä mahdollisesti esiintyvistä virheistä, niiden käytöstä käyttäjälle aiheutuvista välittömistä tai välillisistä vahingoista tai Internet-tietoverkossa esiintyvistä käyttökatkoista tai muista häiriöistä.