03.03.2010

Viipyminen - Tietosuojavaltuutettu - Hyvä hallinto

Viivytyksetön käsittely

Kantelijan tiedon korjaamista koskevan vaatimuksen käsittely tietosuojavaltuutetun toimistossa oli kestänyt lähes kolme ja puoli vuotta.

Selvityksessään tietosuojavaltuutetun toimisto esitti tietosuojavaltuutetun toimiston kannalta ymmärrettäviä syitä, muun muassa henkilöstöresurssien riittämättömyys ja henkilöstön vaihtuminen, kantelijan asian käsittelyn viipymiselle.

Apulaisoikeuskanslerin sijainen totesi päätöksessään, että asian käsittelyn ja ratkaisun viipymistä asianomaisen alan erityisviranomaisessa on kuitenkin arvioitava asiansa vireillepanneen asianosaisen aseman ja hänen oikeusturvansa toteutumisen kannalta. Kantelijan asian käsittelyaika oli kohtuuttoman pitkä eikä asiaa näin ollen ollut käsitelty perustuslain ja hallintolain säännösten edellyttämällä tavalla ilman aiheetonta viivytystä.

Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
Finlexin sisällön tuottaa ja sitä ylläpitää Edita Publishing Oy. Oikeusministeriö tai Edita eivät vastaa tietokantojen sisällössä mahdollisesti esiintyvistä virheistä, niiden käytöstä käyttäjälle aiheutuvista välittömistä tai välillisistä vahingoista tai Internet-tietoverkossa esiintyvistä käyttökatkoista tai muista häiriöistä.