8.8.2008
Asiakirjapyyntö - Huolellisuus
Diaarinumero: | 588/1/07 |
---|---|
Antopäivä: | 8.8.2008 |
Ratkaisija: | AOKS |
Asiakirjapyynnön käsittely
Asiakas oli kirjallisesti pyytänyt terveyskeskuksesta tietoa asiakirjoista, jotka koskevat terveyskeskuksen ajanvarauspalvelujen järjestämistä. Pyynnön vastaanottanut sosiaali- ja terveysjohtaja oli samana päivänä keskustellut asiakirjapyynnön sisällöstä ja siihen vastaamisesta johtavan ylilääkärin kanssa. Keskustelussa sovittiin, että ylilääkäri laatii asiakkaan kirjeeseen lyhyen vastauksen. Sosiaali- ja terveysjohtaja kuitenkin unohti kopioida kirjeen ylilääkärille, eikä tämä ollut voinut ryhtyä laatimaan vastausta asiakkaalle. Sosiaali- ja terveysjohtaja ei työkiireisiinsä vedoten myöskään itse vastannut kirjeeseen.
Apulaisoikeuskanslerin sijainen totesi, ettei sosiaali- ja terveysjohtaja ollut menetellyt «julkisuus»- ja hallintolain säännösten mukaisesti jättäessään hoitamatta asiakirjapyynnön viivytyksettä ja siten, että tieto pyydetyistä asiakirjoista annettaisiin asiakkaalle mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään julkisuuslain 14 §:n 4 momentissa mainittujen määräaikojen puitteissa. Lisäksi apulaisoikeuskanslerin sijainen totesi, että työtehtävät tulee järjestää viranomaisessa siten, että ne tulevat hoidettua ajoittaisesta kiireestä huolimatta. Hän kiinnitti sosiaali- ja terveysjohtajan huomiota viranomaisen toiminnan julkisuutta, palveluperiaatetta ja neuvontavelvollisuutta koskeviin säännöksiin sekä huolellisuuteen asiakirjapyyntöjä käsiteltäessä.
Julkisuuslaki 13 §, 14 §, 16 § ja 18 §
Hallintolaki 7 § ja 8 §