03.11.1997

Kirjeisiin vastaaminen - Hyvä hallintotapa

Kansaneläkelaitoksen laiminlyönti vastata asiakkaan eläkeasiaa koskevaan tiedusteluun

Eläkehakemusten käsittelyajan pituuteen oli vaikuttanut ensi sijassa henkilökunnan määrän riittämättömyys verrattuna käsiteltävien asioiden määrään. Kiirehtimiskirjeeseen ei ruuhkatilanteen vuoksi vastattu. Asian ratkaisua pyrittiin nopeuttamaan ja ruuhkan purkamiseksi oli lisätty työvoimaa. Pitkää käsittelyaikaa ei voitu lukea Kansaneläkelaitoksen virkamiesten syyksi moitittavana menettelynä.

Apulaisoikeuskansleri on kuitenkin kiinnittänyt Kansaneläkelaitoksen huomiota siihen, että hyvän hallintotavan mukaista ei ole jättää vastaamatta asiakkaan kirjalliseen tiedusteluun hänen vireillä olevan eläkehakemuksen mahdollisesta käsittelyajasta.

Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
Finlexin sisällön tuottaa ja sitä ylläpitää Edita Publishing Oy. Oikeusministeriö tai Edita eivät vastaa tietokantojen sisällössä mahdollisesti esiintyvistä virheistä, niiden käytöstä käyttäjälle aiheutuvista välittömistä tai välillisistä vahingoista tai Internet-tietoverkossa esiintyvistä käyttökatkoista tai muista häiriöistä.