03.11.1997
Kirjeisiin vastaaminen - Hyvä hallintotapa
Diaarinumero: | 277/1/97 |
---|---|
Antopäivä: | 03.11.1997 |
Ratkaisija: | AOK |
Kansaneläkelaitoksen laiminlyönti vastata asiakkaan eläkeasiaa koskevaan tiedusteluun
Eläkehakemusten käsittelyajan pituuteen oli vaikuttanut ensi sijassa henkilökunnan määrän riittämättömyys verrattuna käsiteltävien asioiden määrään. Kiirehtimiskirjeeseen ei ruuhkatilanteen vuoksi vastattu. Asian ratkaisua pyrittiin nopeuttamaan ja ruuhkan purkamiseksi oli lisätty työvoimaa. Pitkää käsittelyaikaa ei voitu lukea Kansaneläkelaitoksen virkamiesten syyksi moitittavana menettelynä.
Apulaisoikeuskansleri on kuitenkin kiinnittänyt Kansaneläkelaitoksen huomiota siihen, että hyvän hallintotavan mukaista ei ole jättää vastaamatta asiakkaan kirjalliseen tiedusteluun hänen vireillä olevan eläkehakemuksen mahdollisesta käsittelyajasta.