19.02.2007
Uusia liikennemerkkejä opastamaan matkailijoita
Matkailijoita opastetaan jatkossa myös ruskeapohjaisilla liikennemerkeillä. Uudet opastusmerkit kertovat entistä tarkemmin vapaa-ajan matkailukohteista ja -palveluista. Uusia merkkejä on 17, joista 11:ssä on täysin uusi tunnus.
Uusista merkeistä selviää entistä yksilöidymmin, millaisesta matkailukohteesta on kyse. Aiemmin nähtävyydet on osoitettu yleismerkillä. Tällä ns. hannunvaakunalla on kuvattu laajasti erilaisia matkailukohteita.Nähtävyyksistä oman merkkinsä saavat nyt museo, maailmanperintökohde, luontokohde, eläintarha ja näköalapaikka, aktiviteeteista huvipuisto ja golfkenttä. Maaseutuyrityksiä kuvaavat aamiaismajoituksen, käsityöpajan, kotieläinpihan, suoramyynnin ja ratsastuspaikan merkit.
Osa aiemmin sinisistä merkeistä vaihtuu ruskeapohjaisiksi. Näitä ovat uintipaikka, kalastuspaikka, hiihtohissi, mökkimajoitus sekä muu nähtävyys eli hannunvaakuna.
Merkkien uusi pohjaväri perustuu kansainväliseen suositukseen, jonka mukaan matkailukohteiden ja -palveluiden merkkien tulisi olla ruskeita. Osa tunnuksista on kansainvälisiä, osa vain Suomessa käytettäviä. Aiemmin Suomessa on ollut vain yksi ruskeapohjainen, matkailutiestä kertova liikennemerkki.
Tieliikenneasetuksen muutos ruskeapohjaisista liikennemerkeistä tulee voimaan 26. helmikuuta. Liikenne- ja viestintäministeriö uskoo ensimmäisten uusien merkkien näkyvän teiden varsilla jo tulevana kesänä.
Palvelukohteiden opastusmerkit (pdf).