12/2023
Dokumentin versiot
Annettu: Helsingissä 16.6.2022
Valtioneuvoston asetus tieliikennettä koskevaan yleissopimukseen tehdyistä muutoksista
Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti säädetään:
1 §
Tieliikennettä koskevaan yleissopimukseen (SopS 30/1986) tehdyt muutokset, joilla lisätään 1 artiklaan uudet ab ja ac kohdat sekä uusi 34 bis artikla, tulevat voimaan 14 päivänä heinäkuuta 2022 niin kuin niistä on sovittu.
Tasavallan presidentti on hyväksynyt muutokset 5 päivänä marraskuuta 2021.
2 §
Muutosten määräykset ovat asetuksena voimassa.
3 §
Tämä asetus tulee voimaan 14 päivänä heinäkuuta 2022.
Helsingissä 16.6.2022
Sopimusteksti
1 ARTIKLA
Määritelmät
ab) automaattinen ajojärjestelmä tarkoittaa ajoneuvojärjestelmää, joka käyttää sekä laitteistoja että ohjelmistoja ajoneuvon pitkäkestoiseen dynaamiseen hallintaan;
ac) dynaaminen hallinta tarkoittaa kaikkien ajoneuvon liikuttamiseen tarvittavien reaaliaikaisten operationaalisten ja taktisten toimintojen suorittamista. Näihin kuuluvat ajoneuvon sivu- ja pituussuuntaisen liikkeen hallinta, tieympäristön tarkkailu, tieliikenteen tapahtumiin reagointi sekä ohjausliikkeiden suunnittelu ja niistä ilmoittaminen muulle liikenteelle;
34 bis ARTIKLA
Automaattiajaminen
Vaatimus, että jokaisella liikkuvalla ajoneuvolla tai ajoneuvoyhdistelmällä on oltava kuljettaja, katsotaan täytetyksi, kun ajoneuvo käyttää automaattista ajojärjestelmää, joka noudattaa:
a) kansallisia teknillisiä vaatimuksia ja sovellettavia kansainvälisiä oikeudellisia välineitä, jotka koskevat pyörillä varustettuja ajoneuvoja, varusteita ja pyörillä varustettuihin ajoneuvoihin asennettavia ja/tai niissä käytettäviä osia; ja
b) toimintaa säätelevää kansallista lainsäädäntöä.
Tätä artiklaa sovelletaan vain sellaisella sopimuspuolen alueella, jossa sovelletaan asiaan kuuluvia kansallisia teknillisiä vaatimuksia ja toimintaa sääteleviä säädöksiä.