827/2022

Helsingissä 20.9.2022

Sisäministeriön asetus pelastustoimen virkapuvusta sekä pelastusviranomaisen henkilökortista annetun sisäministeriön asetuksen 15 §:n muuttamisesta

Sisäministeriön päätöksen mukaisesti

muutetaan pelastustoimen virkapuvusta sekä pelastusviranomaisen henkilökortista annetun sisäministeriön asetuksen (507/2011) 15 §,

sellaisena kuin se on osin asetuksessa 246/2017, seuraavasti:

15 §
Henkilökortin tilaaminen ja palauttaminen

Pelastusviranomaisen henkilökortin tilaamisesta henkilökortin käyttöön oikeutetulle vastaa hyvinvointialueen pelastusviranomaisten osalta pelastuslain 26 §:n 2 momentissa tarkoitettu pelastuslaitoksen ylin viranhaltija ja valtion pelastusviranomaisten osalta sisäministeriön pelastusosaston oikeudelliset asiat -yksikön päällikkö.

Pelastusviranomaisen henkilökortti on palautettava virkatehtävien muuttuessa tai päättyessä asianomaisen toimintayksikön päällikölle, jonka on huolehdittava käytöstä poistuvan henkilökortin tuhoamisesta. Henkilökortin katoamisesta on ilmoitettava välittömästi asianomaisen toimintayksikön päällikölle.

Sisäministeriö antaa tarkemmat ohjeet henkilökorttien tilaamisessa noudatettavasta menettelystä.


Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2023.

Hyvinvointialueen pelastusviranomaisen henkilökortin voi tilata ennen 1 päivä tammikuuta 2023 hyvinvointialueelle valittu pelastuslaitoksen ylin viranhaltija tai muu hyvinvointialueen määräämä henkilö.

Helsingissä 20.9.2022

Sisäministeri
Krista Mikkonen

Lainsäädäntöneuvos
Annika Parsons

Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
Finlexin sisällön tuottaa ja sitä ylläpitää Edita Publishing Oy. Oikeusministeriö tai Edita eivät vastaa tietokantojen sisällössä mahdollisesti esiintyvistä virheistä, niiden käytöstä käyttäjälle aiheutuvista välittömistä tai välillisistä vahingoista tai Internet-tietoverkossa esiintyvistä käyttökatkoista tai muista häiriöistä.