Finlex - Etusivulle
Suomen säädöskokoelma

864/2010

Suomen säädöskokoelma

Suomen säädöskokoelmassa julkaistut säädökset sekä tekstimuodossa että painoasuisena pdf-tiedostona

Valtioneuvoston asetus rautatiejärjestelmän turvallisuudesta ja yhteentoimivuudesta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta

Säädöksen tyyppi
Asetus
Antopäivä
Alkuperäinen julkaisu
Vihko 118/2010 (Julkaistu 13.10.2010)

Alkuperäisen säädöksen teksti

Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty liikenne- ja viestintäministeriön esittelystä,

muutetaan rautatiejärjestelmän turvallisuudesta ja yhteentoimivuudesta annetun valtioneuvoston asetuksen ( 750/2006 ) liite II, sellaisena kuin se on osaksi valtioneuvoston asetuksessa 1834/2009, sekä

lisätään asetukseen uusi 25 a § seuraavasti:

25 a §Onnettomuuksiin ja vaaratilanteisin liittyvien tarkempien tietojen ilmoittaminen

Rautatieyrityksen, museoliikenteen harjoittajan, sellaisen radanpitoa harjoittavan yrityksen, jonka harjoittamaan radanpitoon liittyy liikennöintiä rataverkolla, sekä Liikenneviraston on ilmoitettava kirjallisesti Liikenteen turvallisuusvirastolle tarkemmat tiedot tietoonsa tulleista valtion rataverkolla tapahtuneista onnettomuuksista ja vaaratilanteista ja niistä yksityisraiteilla tapahtuneista onnettomuuksista ja vaaratilanteista, joissa ne ovat olleet osallisina, viivytyksettä, kuitenkin viimeistään viiden päivän kuluessa saatuaan tiedon tapahtumasta. Ilmoitus voidaan tehdä myös sähköistä ilmoittamismenettelyä käyttäen.

Tarkemmin ilmoitettavia tietoja ovat lyhyt kuvaus ilmoitettavasta tapahtumasta, tiedot tapahtuman ajankohdasta ja paikasta, tapahtumatyypistä, tapahtumaan osallisista sekä tapahtuman arvioidusta välittömästä syystä ja sen seurauksista. Lisäksi tarkemmin ilmoitettavia tietoja ovat tiedot tapahtuman aiheuttamista vahingoista ja tapahtuman yhteyshenkilöstä.

Jos ilmoituksen tekijällä ei yksittäistapauksessa ole ilmoitusta tehdessään käytettävissään kaikkia onnettomuuteen tai vaaratilanteeseen liittyviä tapahtuman seurauksia tai vahinkoja koskevia tietoja, puuttuvat tiedot tulee toimittaa Liikenteen turvallisuusvirastolle niin pian kuin mahdollista, kuitenkin viimeistään tapahtumaa seuraavan vuoden kesäkuun 30 päivään mennessä. Puuttuvat tiedot voidaan toimittaa myös sähköisesti.


Tämä asetus tulee voimaan 15 päivänä lokakuuta 2010.

Ennen asetuksen voimaantuloa voidaan ryhtyä asetuksen täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.

Komission direktiivi 2009/149/EY (32009L0149); EUVL N:o L 313, 28.11.2009, s. 65

Helsingissä 7 päivänä lokakuuta 2010

LiikenneministeriAnu VehviläinenHallitusneuvosHannu Pennanen

Liite II

Yhteiset turvallisuusindikaattorit

1 Onnettomuuksiin liittyvät indikaattorit

1.1. Merkittävien onnettomuuksien kokonaismäärä ja junakilometreihin suhteutettu määrä sekä onnettomuustyypit jaoteltuina seuraavasti:

- junien yhteentörmäykset, mukaan lukien törmäykset aukean tilan ulottuman sisäpuolella oleviin esteisiin,

- junien raiteelta suistumiset,

- tasoristeysonnettomuudet, mukaan lukien onnettomuudet, joissa on osallisina jalankulkijoita,

- liikkeessä olevan liikkuvan kaluston aiheuttamat henkilövahinko-onnettomuudet itsemurhia lukuun ottamatta,

- liikkuvan kaluston tulipalot,

- muut.

Kaikki merkittävät onnettomuudet on ilmoitettava ensisijaisen onnettomuuden tyypin mukaan luokiteltuina, vaikka toissijainen onnettomuus, esimerkiksi raiteelta suistumisen jälkeinen tulipalo, olisi seurauksiltaan ensisijaista onnettomuutta vakavampi.

1.2. Vakavien loukkaantumisten ja kuolemantapausten kokonaismäärä ja junakilometreihin suhteutettu määrä onnettomuustyypeittäin jaoteltuina seuraaviin henkilöryhmiin:

- matkustajat (myös suhteutettuna henkilökilometrien ja henkilöjunakilometrien kokonaismäärään),

- työntekijät, mukaan lukien alihankkijoiden henkilöstö,

- tasoristeysten käyttäjät,

- rautatiealueilla luvattomasti liikkuvat henkilöt,

- muut.

2 Vaarallisiin aineisiin liittyvät indikaattorit

Vaarallisten aineiden kuljettamiseen liittyvien onnettomuuksien kokonaismäärä ja junakilometreihin suhteutettu määrä onnettomuustyypeittäin jaoteltuina seuraaviin ryhmiin:

- onnettomuudet, joihin liittyy ainakin yksi vaarallisia aineita kuljettava raidekulkuneuvo;

- sellaisten onnettomuuksien määrä, jotka aiheuttavat vaarallisten aineiden päästöjä.

3 Itsemurhiin liittyvät indikaattorit

Itsemurhien kokonaismäärä ja junakilometreihin suhteutettu määrä.

4 Riskitekijöihin liittyvät indikaattorit

Seuraavien tilanteiden kokonaismäärä ja junakilometreihin suhteutettu määrä:

- kiskon katkeamat,

- raiteen nurjahdukset,

- väärin annetut opasteet,

- punaisen (seis-opasteen) ohiajo,

- käytössä olevan liikkuvan kaluston rikkoutuneet pyörät ja akselit.

Kaikista tällaisista tilanteista on annettava tiedot riippumatta siitä, johtivatko ne onnettomuuteen. Onnettomuuksiin johtaneista tilanteista on annettava tiedot riskitekijöitä koskevissa indikaattoreissa; merkittäviä onnettomuuksia koskevat tiedot annetaan edellä 1 kohdassa tarkoitetuissa onnettomuuksia koskevissa indikaattoreissa.

5 Onnettomuuksien taloudellisten vaikutusten laskemiseen liittyvät indikaattorit

Kokonaismäärät ja junakilometreihin suhteutetut määrät euroina:

- kuolemantapausten ja vakavien loukkaantumisten määrä kerrottuna henkilövahinkojen ehkäisemisen arvolla,

- ympäristövahinkojen kustannukset,

- liikkuvalle kalustolle tai infrastruktuurille aiheutuneiden vahinkojen kustannukset,

- onnettomuuksista aiheutuvien viivästymisten kustannukset.

Liikenteen turvallisuusviraston on ilmoitettava joko kaikkien onnettomuuksien taloudelliset vaikutukset tai ainoastaan merkittävien onnettomuuksien taloudelliset vaikutukset. Tästä valinnasta on ilmoitettava viraston vuosikertomuksessa.

Henkilövahinkojen ehkäisemisen arvo on arvo, jonka yhteiskunta antaa henkilövahinkojen ehkäisemiselle. Sitä ei sellaisenaan voida käyttää onnettomuuden osallisten välisten korvausten viitearvona.

6 Infrastruktuurin tekniseen turvallisuuteen ja sen toteuttamiseen liittyvät indikaattorit

6.1. Niiden raiteiden prosenttiosuus, joilla on käytössä automaattinen junan kulun valvontajärjestelmä; niiden ajettujen junakilometrien prosenttiosuus, joilla käytetään toiminnallisia junan kulun valvontajärjestelmiä.

6.2. Tasoristeysten määrä (kokonaismäärä sekä ratakilometreihin ja raidekilometreihin suhteutettuna) jaoteltuna seuraavien kahdeksan tyypin mukaisesti:

a) varoituslaittein varustetut tasoristeykset, joissa on:

i) automaattinen valo- ja/tai äänivaroituslaitos,

ii) automaattiset puomit ilman valoja tai äänivaroituslaitosta,

iii) automaattiset puomit sekä automaattinen ääni- ja/tai valovaroituslaitos,

iv) automaattiset puomit, automaattinen ääni- ja/tai valovaroituslaitos sekä tasoristeyksen vapaanaolon valvonta,

v) käsin kytkettävä ääni- ja/tai valovaroituslaitos,

vi) käsinkytkennällä tai käsin avattavat puomit tai portit,

vii) käsin kytkettävä ääni- ja/tai valovaroituslaitos sekä puomit tai portit;

b) varoituslaitteettomat tasoristeykset.

7 Turvallisuuden hallinnointiin liittyvät indikaattorit

Rataverkon haltijoiden ja rautatieyritysten suorittamat sisäiset auditoinnit turvallisuusjohtamisjärjestelmää koskevien asiakirjojen mukaisesti. Suoritettujen auditointien kokonaismäärä ja lukumäärä prosenttiosuutena vaadituista tai suunnitelluista auditoinneista.

Yhteisten turvallisuusindikaattorien määritelminä ja onnettomuuksien taloudellisten vaikutusten laskentamenetelminä käytetään niitä yhteisiä määritelmiä ja laskentamenetelmiä, jotka on esitetty komission direktiivin 2009/149/EY liitteen lisäyksessä.

Sivun alkuun