Liikenne- ja viestintäministeriön asetus liikenteen ohjauslaitteista annetun liikenneministeriön päätöksen muuttamisesta
- Säädöksen tyyppi
- Päätös
- Antopäivä
- Alkuperäinen julkaisu
- Vihko 83/2010 (Julkaistu 30.6.2010)
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Liikenne- ja viestintäministeriön päätöksen mukaisesti
kumotaan liikenteen ohjauslaitteista annetun liikenneministeriön päätöksen ( 203/1982 ) 5 §, 18 §:n 2 momentti ja 22 §:n 2 momentti, sellaisina kuin ne ovat päätöksessä 384/1994,
muutetaan 21 §:n merkkejä 573―576 koskevat kohdat, 23 §:n 2 momentti, 34 ja 38 a §, sellaisena kuin merkkejä 573, 575 ja 576 koskevat kohdat ovat päätöksessä 404/2006, merkkiä 574 koskeva kohta ja 23 §:n 2 momentti päätöksessä 384/1994 sekä 34 § ja 38 a § päätöksessä 164/1992, ja
lisätään 14 §:ään, sellaisena kuin se on päätöksissä 384/1994 ja 1134/1998, uusi merkkiä 141 a koskeva kohta ja 30 a §:ään, sellaisena kuin se on päätöksessä 1134/1998, uusi 2 momentti, seuraavasti:
14 §
Merkki 141 a. Töyssyjä
Merkkiä ei tarvitse toistaa, jos tiellä on useita peräkkäisiä töyssyjä, korotettuja suojateitä tai muita vastaavia rakenteita. Tienosan pituus voidaan osoittaa lisäkilvellä 814.
21§
Merkki 573. Pihakatu
Merkkiä käytetään ajoneuvo- ja jalankulkuliikenteelle yhteisesti tarkoitetulla tiellä. Merkki sijoitetaan pihakadun alkuun yleensä sen oikeaan reunaan.
Merkki 574. Pihakatu päättyy
Merkki sijoitetaan pihakadun päättymiskohtaan yleensä tien oikeaan tai vasempaan reunaan.
Merkki 575. Kävelykatu
Merkkiä käytetään jalankulku- ja polkupyöräliikenteelle yhteisesti tarkoitetulla tiellä. Merkki sijoitetaan kävelykadun alkuun yleensä sen oikeaan reunaan.
Merkki 576. Kävelykatu päättyy
Merkki sijoitetaan kävelykadun päättymiskohtaan yleensä tien oikeaan tai vasempaan reunaan.
23 §
Lisäkilven koko määräytyy liikennemerkin koon mukaan. Lisäkilpi ei saa olla oleellisesti leveämpi kuin varsinainen liikennemerkki.
30 a §
Pyöräkaista merkitään aina kun liikennevaloin ohjatussa risteyksessä merkitään pyöräilijän odotustila.
34 §
Ajokaistanuolen vähimmäispituus on 5 metriä, jalkakäytävällä, pyörätiellä ja pyöräkaistalla kuitenkin 1 metri.
38 a §
Töyssyn, korotetun suojatien tai muun vastaavan rakenteen merkinnän ruudun sivun pituus on 10―50 cm. Ruutumerkintä mitoitetaan siten, että tulosuunnasta on näkyvissä vähintään kaksi merkintäriviä.
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 2010.
Helsingissä 23 päivänä kesäkuuta 2010
LiikenneministeriAnu VehviläinenYli-insinööriMikko Karhunen