Finlex - Etusivulle
Suomen säädöskokoelma

112/1993

Suomen säädöskokoelma

Suomen säädöskokoelmassa julkaistut säädökset sekä tekstimuodossa että painoasuisena pdf-tiedostona

Liikenneministeriön päätös linja-autojen rakenteesta ja varusteista annetun liikenneministeriön päätöksen muuttamisesta

Säädöksen tyyppi
Päätös
Antopäivä

Alkuperäisen säädöksen teksti

Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.

Liikenneministeriö on

kumonnut linja-autojen rakenteesta ja varusteista 29 päivänä kesäkuuta 1990 annetun liikenneministeriön päätöksen ( 637/90 ) 5 ja 33 §:n, sekä

muuttanut 1, 37 ja 39 §:n seuraavasti:

1 §

Tämä päätös koskee ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen (1256/92) 3 §:n 3 momentissa tarkoitettuja linja-autoja, jollei linja-auto täytä sanotun asetuksen 102 §:n 1 momentissa mainittujen E-sääntöjen vaatimuksia.

37 §

Linja-autoa, jossa on enintään 22 matkustajapaikkaa ja jonka omamassa on enintään 6 000 kg, koskevat seuraavat poikkeukset:

a)

matkustamon suojan saa korvata auton ulkopuolelle tukevasti kiinnnitetyllä tukirakenteella;

b)

vetokoukun ja -kytkimen vähimmäislujuudeksi riittää arvo, joka saadaan kertomalla auton kokonaismassan ja 10 000 kg:n suhteella normaalikokoiselle autolle vaadittavan lujuuden arvo;

c)

alimman askelman korkeus ei saa ylittää 0,35 m, jos oviaukon korkeus on alle 1,50 m; täysin mekaanisella jousituksella varustetun linja-auton jousituksen kuoleentumisvarana saadaan alimman porrasaskelman korkeutta mitattaessa ottaa huomioon enintään 30 mm; ja

d)

näkökenttävaatimuksista saa poiketa, jos vastaavalla näkökentällä varustettu sama ohjaamomalli on hyväksytty Suomessa liikenteeseen muuna autona kuin linja-autona.

39 §Poikkeukset

Autorekisterikeskuksen ajoneuvohallinnon yksikkö voi myöntää poikkeuksia tämän päätöksen määräyksistä.


Tämä päätös tulee voimaan 1 päivänä helmikuuta 1993.

Helsingissä 14 päivänä tammikuuta 1993

Liikenneministeri Ole NorrbackYli-insinööri Esko Kärki

Sivun alkuun