Liikenneministeriön päätös linja-autojen rakenteesta ja varusteista annetun liikenneministeriön päätöksen muuttamisesta
- Säädöksen tyyppi
- Päätös
- Antopäivä
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Liikenneministeriö on
kumonnut linja-autojen rakenteesta ja varusteista 29 päivänä kesäkuuta 1990 annetun liikenneministeriön päätöksen ( 637/90 ) 5 ja 33 §:n, sekä
muuttanut 1, 37 ja 39 §:n seuraavasti:
1 §
Tämä päätös koskee ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen (1256/92) 3 §:n 3 momentissa tarkoitettuja linja-autoja, jollei linja-auto täytä sanotun asetuksen 102 §:n 1 momentissa mainittujen E-sääntöjen vaatimuksia.
37 §
Linja-autoa, jossa on enintään 22 matkustajapaikkaa ja jonka omamassa on enintään 6 000 kg, koskevat seuraavat poikkeukset:
matkustamon suojan saa korvata auton ulkopuolelle tukevasti kiinnnitetyllä tukirakenteella;
vetokoukun ja -kytkimen vähimmäislujuudeksi riittää arvo, joka saadaan kertomalla auton kokonaismassan ja 10 000 kg:n suhteella normaalikokoiselle autolle vaadittavan lujuuden arvo;
alimman askelman korkeus ei saa ylittää 0,35 m, jos oviaukon korkeus on alle 1,50 m; täysin mekaanisella jousituksella varustetun linja-auton jousituksen kuoleentumisvarana saadaan alimman porrasaskelman korkeutta mitattaessa ottaa huomioon enintään 30 mm; ja
näkökenttävaatimuksista saa poiketa, jos vastaavalla näkökentällä varustettu sama ohjaamomalli on hyväksytty Suomessa liikenteeseen muuna autona kuin linja-autona.
39 §Poikkeukset
Autorekisterikeskuksen ajoneuvohallinnon yksikkö voi myöntää poikkeuksia tämän päätöksen määräyksistä.
Tämä päätös tulee voimaan 1 päivänä helmikuuta 1993.
Helsingissä 14 päivänä tammikuuta 1993
Liikenneministeri Ole NorrbackYli-insinööri Esko Kärki