Laki moottoriajoneuvoverosta annetun lain muuttamisesta
- Säädöksen tyyppi
- Laki
- Antopäivä
Alkuperäisen säädöksen teksti
Alkuperäisten säädösten teksteihin ei päivitetä säädösmuutoksia eikä tehdä oikaisuja. Muutokset ja oikaisut on huomioitu ajantasaistetuissa säädöksissä. Oikaisut näkyvät myös säädöskokoelman pdf-versioissa.
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan moottoriajoneuvoverosta 30 päivänä joulukuuta 1966 annetun lain ( 722/66 ) 5 §:n 1 momentti, 6 §:n 1 ja 2 kohta, 10 §:n 1 momentti sekä 16 §:n 1 momentti, sellaisina kuin ne ovat, 5 §:n 1 momentti muutettuna 13 päivänä joulukuuta 1985 ja 18 päivänä marraskuuta 1988 annetuilla laeilla (947/85 ja 961/88), 6 §:n 1 ja 2 kohta 26 päivänä kesäkuuta 1981 annetussa laissa (486/81), 10 §:n 1 momentti 20 päivänä marraskuuta 1987 annetussa laissa (859/87) ja 16 §:n 1 momentti mainitussa 13 päivänä joulukuuta 1985 annetussa laissa, näin kuuluviksi:
5 §
Varsinainen ajoneuvovero on dieselöljyä, moottoripetrolia tai sähköä käyttämään tarkoitetusta taikka nestekaasua käyttävästä moottoriajoneuvosta:
henkilöautosta kultakin kokonaispainon 100 kilogramman määrältä tai sen osalta 111 markkaa ja pakettiautosta kultakin kokonaispainon 100 kilogramman määrältä tai sen osalta 27 markkaa;
muusta kuin 3 kohdassa tarkoitetusta kaksiakselisesta kuorma- ja erikoisautosta kultakin kokonaispainon 100 kilogramman määrältä tai sen osalta 27 markkaa 14 000 kilogramman kokonaispainoon saakka ja kultakin tämän painon ylittävältä 100 kilogramman kokonaispainon määrältä tai sen osalta 54 markkaa;
kaksiakselisesta kuorma-autosta, joka on hyväksytty ja jota käytetään puoliperävaunun vetoon, kultakin kokonaispainon 100 kilogramman määrältä tai sen osalta 51 markkaa ja kaksiakselisesta kuorma-autosta, joka on hyväksytty ja jota käytetään varsinaisen perävaunun vetoon, kultakin kokonaispainon 100 kilogramman määrältä tai sen osalta 54 markkaa;
muusta kuin 5 kohdassa tarkoitetusta telirakenteisesta kuorma- tai erikoisautosta ja kolme- tai useampiakselisesta kuorma- ja erikoisautosta kultakin kokonaispainon 100 kilogramman määrältä tai sen osalta 36 markkaa 19 000 kilogramman kokonaispainoon saakka ja kultakin tämän ylittävältä 100 kilogramman määrältä tai sen osalta 63 markkaa;
telirakenteisesta kuorma-autosta, joka on hyväksytty ja jota käytetään puoliperävaunun vetoon, kultakin kokonaispainon 100 kilogramman määrältä tai sen osalta 48 markkaa ja telirakenteisesta kuorma-autosta samoin kuin kolme- tai useampiakselisesta kuorma-autosta, joka on hyväksytty ja jota käytetään varsinaisen perävaunun vetoon, kultakin kokonaispainon 100 kilogramman määrältä tai sen osalta 54 markkaa.
6 §
Varsinaisesta ajoneuvoverosta ovat vapaat:
moottoriajoneuvot, jotka omistaa ja joita käyttää valtio tai sen laitos, valtion liikelaitoksista annetussa laissa (627/87) tarkoitetun liikelaitoksen omistamia ajoneuvoja lukuun ottamatta;
palo- ja sairasautot, museoajoneuvot sekä auton alustalle rakennetut työkoneet;
10 §
Varsinainen ajoneuvovero on maksettava veronkannossa. Jos suoritettava ajoneuvovero on vähintään 1 800 markkaa, toimitetaan kanto kahdessa erässä, ja veron määrän ollessa vähintään 3 600 markkaa, neljässä erässä. Ajoneuvovero tai sen maksettavaksi erääntynyt erä on maksettava ennen kuin moottoriajoneuvoa asianomaisena vuonna käytetään, jollei rekisteriviranomainen yksittäistapauksessa toisin määrää.
16 §
Lisävero on niistä moottoriajoneuvoista, joista on suoritettava varsinaista ajoneuvoveroa tai joista laatunsa puolesta ajoneuvovero voidaan laskea, jolloin bensiiniä käyttämään tarkoitetun ajoneuvon vero on laskettava 5 §:ssä säädetyin perustein, tuo vero kaksikymmenkertaisena, kuitenkin vähintään 5 000 markkaa. Linja-auton ja liikennetraktorin lisävero on 60 000 markkaa.
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1991. Tämän lain säännöksiä noudattaen voidaan varsinainen ajoneuvovero maksuunpanna jo ennen lain voimaan tuloa.
Hallituksen esitys 129/90
Valtiovarainvaliok. miet. 60/90
Suuren valiok. miet. 189/90
Helsingissä 21 päivänä joulukuuta 1990
Tasavallan Presidentti Mauno KoivistoValtiovarainministeri Matti Louekoski