Uusi jätelaki tuli voimaan 1. toukokuuta 2012

Uusi jätelain ja siihen liittyvät muutoslait tulivat voimaan 1. toukokuuta 2012. Uudistuksella ajanmukaistetaan jätealan lainsäädäntö Suomen ja Euroopan unionin jätepolitiikan nykyiset painotukset, Euroopan unionin uudistunut lainsäädäntö, muuttunut toimintaympäristö ja perustuslain säännökset huomioon ottaen. Tavoitteena on erityisesti ohjata jätettä tuottavaa toimintaa ja jätehuoltoa Euroopan unionissa hyväksytyn jätehuollon etusijajärjestyksen mukaisiin toimintatapoihin.

Etusijajärjestyksen mukaan kaikessa toiminnassa on pyrittävä jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen. Jos jätettä kuitenkin syntyy, jätteen haltijan on ensisijaisesti valmisteltava jäte uudelleenkäyttöä varten tai toissijaisesti kierrätettävä se.

Keskeisenä tavoitteena on myös selkiyttää jätehuollon vastuunjakoa, täsmentää eri toimijoiden velvollisuuksia sekä tehostaa jätehuollon valvontaa. Näillä toimilla pyritään varmistamaan toimiva jätehuolto sekä asianmukaisten jätehuoltopalvelujen saatavuus kaikissa olosuhteissa.

Ympäristönsuojelulakiin tehtiin jätteiden ja jätehuollon sääntelyyn liittyviä muutoksia. Jätteen määritelmää ja eräitä muita jätealan keskeisiä termejä täsmennettiin. Jätehuollon järjestäminen säädetään pääosin jätteen tuottajan ja muun haltijan velvollisuudeksi. Kunnan jätehuoltopalveluille säädettiin uudet laatuvaatimukset. Kunnan tehtäviä viranomaisena ja jätehuollon palveluntuottajana selvennetään. Kunnan jätemaksuun liittyviä säännöksiä täsmennettiin maksukäytäntöjen selkeyttämiseksi ja maksujen avoimuuden parantamiseksi.

Esityksellä pantiin täytäntöön jätteistä ja tiettyjen direktiivien kumoamisesta annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi. Direktiivi olisi ollut pantava täytäntöön jo 12. päivänä joulukuuta 2010.

Eduskunnan lausumat

1) Eduskunta edellyttää, että hallitus säätää asetuksilla riittävän kunniahimoiset yhdyskuntajätteen, biojätteen, tuottajavastuujätteen, rakennus- ja purkujätteen sekä mahdollisuuksien mukaan muun jätteen kierrätystavoitteet, seuraa tavoitteiden toteuttamista ja kiristää tavoitteita ottaen huomioon teknologisen kehityksen.

2) Eduskunta edellyttää, että hallitus seuraa lain tavoitteiden toteutumista kiinnittäen erityistä huomiota sekä jätteen synnyn ehkäisyyn että muutoinkin etusijajärjestyksen toteutumiseen.

3) Eduskunta edellyttää, että hallitus seuraa jätehuollon järjestämisestä koskevan vastuunjaon vaikutuksia yksityisten yritysten ja kuntien jäteyhtiöiden toimintaedellytyksiin sekä kuntien mahdollisuuksiin huolehtia niiden vastuulle säädetyistä tehtävistä.

4) Eduskunta edellyttää, että hallitus seuraa energiansäästölamppujen palautusjärjestelmän toimivuutta kuluttajan kannalta ja ryhtyy mahdollisimman pian toimenpiteisiin vastaanottojärjestelmän laajentamiseksi työturvallisuus- ja elintarviketurvallisuusriskit huomioon ottaen.

- Jätelaki 646/2011
- HE 199/2010

Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
Finlexin sisällön tuottaa ja sitä ylläpitää Edita Publishing Oy. Oikeusministeriö tai Edita eivät vastaa tietokantojen sisällössä mahdollisesti esiintyvistä virheistä, niiden käytöstä käyttäjälle aiheutuvista välittömistä tai välillisistä vahingoista tai Internet-tietoverkossa esiintyvistä käyttökatkoista tai muista häiriöistä.